Štěpán Rak byl ve svém životě mnohokrát inspirován osobnostmi z duchovní oblasti. Jednou z nejvýznamnějších osobností, se kterou se setkal v době svých studií na pražské konzervatoři, byl profesor Štěpán Urban (1913-1974). Díky jeho obětavé péči přebírá otěže Steinerovské tradice a s hudbou v srdci kráčí svojí životní cestou, na které nám předává moudré a tajemné, krásné a ve své podstatě doposud nepoznané ...
Nebylo proto jistě náhodou, potkal - li se na své cestě s podobným nadšencem jako je on. Jan Řeřicha – sochař, kameník a Štěpán Rak – kytarista , hudebník. Díky tomuto jejich nevšednímu setkání přišlo na svět unikátní dílo – mramorová kytara. První ji dal podobu a vytvořil tvář, druhý ji rozehřál a vdechl život.
Jako klíčník otevírající třináctou komnatu, tak Štěpán Rak pro nás otevírá dvířka do tajemství hudby kamenného světa. Po dlouhé milióny let utvářená hmota, rezonující se samotným srdcem matky Země, vydává své první tóny a působí tak na nás svojí dosud nepoznanou energií. Právě ruka mistra rozezní její křehkou kamennou duši a umožní se plně projevit v její skryté kráse a harmonii.
Léčivá energie vyzařující z kamene je známa odpradávna a již naši předci uctívali tuto sílu. Dnes přišel čas, aby se tato síla projevila i ve své dosud intimní podobě a uchvátila nás svými nádhernými tóny.
Prof. Štěpán Rak a jeho kytarové oddělení na HAMU v Praze, bylo obdarováno naprostým unikátem, mramorovou kytarou, která je jediná svého druhu na světě. Jan Řeřicha, který je autorem tohoto ojedinělého díla, si přál věnovat kytaru osobnosti, v kytarovém světě nejpovolanější. Unikátní kamenná kytara byla představena na některých koncertech Štěpána Raka.
Španělská kytara s celokamenným tělem včetně výztuh byla vyvíjena přibližně 3 měsíce. Kytara se skládá z celokamenného těla, materiál mramor Verde Guatemala. Luby kytary jsou složeny z pěti kamenných obručí, které jsou navzájem pospojovány kamenickým tmelem. Spodní deska je složena ze dvou kusů tohoto zeleného mramoru, ozvučnice z osmi dílů o síle cca 2 mm, vyztužených rovněž kamennou výztuhou. Vše je vytvořeno z jednoho a téhož materiálu s kamenickým názvem Verde Guatemala, geologicky označovaným jako Hadec neboli Serpentinit. Ovšem krk a kobylka jsou klasicky dřevěné.
Díky tomu je nástroj hratelný a ještě nositelný. Vejde se do kytarového pouzdra, tzn. proporce pro klasickou španělskou kytaru byly zachovány. Zvukově je tento nástroj relativně silný a originálně zvukově zabarvený včetně dlouhého dozvuku.
Jedná se o unikát, je to poprvé, co se opravdu silným zvukem rozrezonoval kámen a bylo tudíž slyšet, že se dá opravdu takový nástroj naladit.
Copyright © 2018 Štěpán Rak
Všechna práva vyhrazena. All rights reserved.
website by » papaguy.net